Bardahl & Ferrari
Indianapolis 500... waar het allemaal begon!
De jeugddroom van Enzo Ferrari begon in 1912 toen hij zag hoe Ralph De Palma de Indianapolis 500 won. Enzo Ferrari deed een eerste keer mee in 1952 met een voor Alberto Ascari aangepaste Ferrari 375 F1.
Maar grote mechanische problemen dwongen tot opgave... de wielnaven doorstonden de bochten van de Indy 500 niet onder de kracht van de 375.
Na deze eerste mislukking en onder druk van Luigi Chinetti, accepteert Enzo Ferrari een tweede poging in 1956. Het is op dat moment dat Bardahl naast Ferrari op het toneel verschijnt om de mechaniek even betrouwbaar te helpen maken als een Zwitsers uurwerk.
Waarom Bardahl?
Al sinds 1939 stond Bardahl bekend als expert met gepatenteerde ultra-smerende formules die door het Amerikaanse leger als militair geheim werden geklasseerd.
Bardahl bewees zichzelf vooral tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen het de piloten van de Amerikaanse luchtmacht en marine mogelijk maakte te landen, zelfs met een door vijandelijke kogels doorboorde carter.
De ultra-smering voorkwam de vernietiging van de motoren, met name die van de Douglas SBD Dauntless met 30 liter cilinderinhoud en de ontwikkeling van meer dan 1200 pk!
Een eenvoudig recept
- Het beste Amerikaanse chassis, een Kurtis Kraft die de edities van ‘50, ‘51, ‘53, ‘54 en ‘55 al had gewonnen.
- Een motor van de Ferrari 121 LM van 1955.
- Velgen van Halibrand vervingen de Borrani-velgen (reden van de opgave in ‘52).
- Een ontstekingsbrandstof (50% benzine, 25% benzol en 25% methanol) en een injectie van Hilborn.
- Een ultra-smerende olie van Bardahl om het geheel soepel te laten werken... met 377 paarden.
Te weinig testritten...
Dit chassis was het enige dat de beproeving van de ‘Brickyard’ aankon. De wedstrijdafdeling in Maranello was overstelpt met werk, de montage was voltooid en de eerste proefritten werden gemaakt bij Osca in Bologna.
Het uitbalanceren van de motor was verre van optimaal, de motor geraakte niet in hogere toerentallen. De wagen was nog steeds in een experimenteel stadium en tal van problemen geraakten niet opgelost vóór de kwalificatie. Met een te hoog gewicht en trillingen bij hoge snelheden was er geen enkele kans op kwalificatie.
Vandaag maakt de wagen deel uit van de verzameling van Luigi Chinetti junior en rijdt hij af en toe nog tijdens shows. Hoewel dit voertuig nog niet afgewerkt was, had Bardahl de eer aanwezig te zijn in de Ferrari-mechaniek voor een van de meest legendarische wedstrijden.